از امنیت بانک‌های اینترنتی چه اطلاعاتی دارید؟

ارائه مطالب در خصوص پرداخت الکترونیک بر بستر وب و شبکه های اجتماعی

از امنیت بانک‌های اینترنتی چه اطلاعاتی دارید؟

۳ بازديد

 

 آیا شما هنوز برای انجام کوچک‌ترین کارهایتان به بانک می‌روید؟ چقدر با بانک اینترنتی آشنا هستید و به آنها اطمینان دارید؟ در این مقاله قصد داریم درباره امنیت بانکداری الکترونیک صحبت کنیم، اگر این حوزه برای شما جذاب است با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

 

 بانک اینترنتی چیست؟

 بانک اینترنتی؛ نرم‌افزاری آنلاین است که می‌تواند تمام خدمات بانک را به‌صورت اینترنتی آنلاین و بدون شعبه‌های فیزیکی به مشتریان ارائه دهد.

 بانکداری اینترنتی یا الکترونیک مدت‌های زیادی است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما با همه‌گیر شدن بیماری کرونا استفاده از خدمات این نوع بانک بیشتر از هر زمان دیگری شد. بانک اینترنتی یا بانکداری آنلاین هر دو به یک مفهوم اشاره دارند و این نوع بانک‌ها به صورت آنلاین به تمام اطلاعات حساب‌های بانکی و تمامی عملیات بانکی که شما انجام می‌دهید، دسترسی دارند.

 در واقع می‌توان گفت، تمام خدماتی که بانک‌های سنتی به صورت حضوری می‌توانند انجام دهند، بانک‌های الکترونیکی نیز می‌توانند تمامی خدمات مانند باز کردن انواع سپرده، نقل‌وانتقالات پول، پرداخت آنلاین صورت‌حساب به مشتریان، ارائه تسهیلات به مشتریان و... را برای مشتریان بدون کم‌وکسری انجام دهند.

 امروزه تقریباً تمام بانک‌های کشور نوعی بانک آنلاین نیز دارد که می‌تواند خدمات بانکداری الکترونیکی را به مشتریان متقاضی این نوع خدمات ارائه دهند. این نوع بانک‌ها معمولاً هم به‌صورت نسخه کامپیوتری و هم اپلیکیشنی مخصوص تلفن همراه در دسترس تمام کاربران بانک هستند.

 

 نحوه کار بانکداری آنلاین

 شما برای انجام بسیاری از کارهای بانکی از جمله نقل‌وانتقال پول، باز کردن حساب بانکی، ارزی کردن حساب بانکی، تراکنش‌های مالی و... نیازی نیست به بانک مراجعه کنید. تمام این کارها را به‌صورت اینترنتی با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی در هر مکانی مانند خانه، خیابان، محل کار و... می‌توانید انجام دهید. برای این کار نیاز به تلفن همراه یا کامپیوتر دارید که اینترنت پر سرعتی نیز داشته باشد.

 برای این بانک‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های بانکی، رمز پویای در نظر گرفته می‌شود که شما معمولاً ۹۰ ثانیه زمان دارید که از آن استفاده کنید، در غیر این صورت به دلیل حفظ امنیت حساب شما و جلوگیری از فیشینگ، نمی‌توانید کار بانکی خود را انجام دهید.

 

 مزایای استفاده از بانک اینترنتی

 درست است که تمام خدماتی که بانک‌های فیزیکی به مشتریان ارائه می‌دهند را بانک الکترونیکی نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد؛ اما چند مزیت ویژه سبب می‌شود، مشتریان از انتخاب بانک الکترونیکی برای انجام امور بانکی خود استقبال کنند.

 کم بودن کارمزدها و بالا بودن نرخ بهره و درصد سود سالیانه (APY) در بانک اینترنتی از جمله مزایای خوب این نوع بانک است و در ضمن بانک‌های الکترونیکی دارای مجوز، اساسنامه و... هستند و می‌توانید برای انجام امور بانکی خود به آنها اعتماد کنید.

 هم بانک سنتی و هم اینترنتی به شما این امکان را می‌دهند که با چند کلیک ساده نقل‌وانتقالات مالی خود را انجام دهید و هر دو مقررات یکسانی دارند. برای اینکه از سوءاستفاده افراد کلاهبردار جلوگیری کنید، باید برای هر دو حساب خود تمهیدات امنیتی را مانند داشتن آنتی‌ویروس رمز یک بار مصرف و... را در نظر بگیرید.

 

 فیشینگ چیست؟

 کلاهبرداری از حساب‌های بانکی با استفاده از به سرقت بردن اطلاعات بانکی افراد را «فیشینگ» می‌گویند. در واقع زمانی که شما می‌خواهید از طریق درگاه پرداخت یا لینک پرداخت خرید کنید، کلاهبرداران سعی می‌کنند با به سرقت بردن اطلاعات حساب بانکی شما در زمان آنلاین بودنتان حسابتان را خالی کنند.

 افراد سودجو سعی دارند، صفحه‌ای شبیه بانک یا درگاه پرداخت بسازند تا در حین انجام تراکنش شماره کارت، رمز و تاریخ انقضا و... کارت‌بانکی شما را به سرقت ببرند. به همین دلیل است که باید در زمان پرداخت، نشانی صفحه را به‌دقت بررسی کنید.

 

 راه‌هایی افزایش امنیت بانکداری آنلاین

 برای اینکه در زمان استفاده از بانک‌های آنلاین یا حتی درگاه‌ پرداخت اینترنتی امنیت بالاتری داشته باشید باید چند نکته که در ادامه مقاله به آنها اشاره می‌کنیم را رعایت کرده و جدی بگیرید.

 استفاده از احراز هویت بیومتریک

 ابتدا احراز هویت چندعاملی و بیومتریک بانک اینترنتی و اپلیکیشن خود را فعال کنید تا هر کسی دسترسی به اطلاعات بانکی شما نداشته باشد.

 

 عدم استفاده از وای‌فای عمومی

 زمانی که می‌خواهید از بانک اینترنتی یا درگاه پرداخت استفاده کنید از وای فای عمومی استفاده نکنید. شبکه Wi-Fi  عمومی که معمولاً در هتل‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و... وجود دارند، امنیت ندارند و هکرها به‌راحتی می‌توانند با هک کردن این نوع اینترنت‌ها به اطلاعات حساب بانکی شما دسترسی پیدا کنند.

 نرم‌افزار آنتی‌ویروس خود را بروز نگه دارید. از هر نرم‌افزاری به‌عنوان آنتی‌ویروس استفاده می‌کنید، حتماً از نسخه‌های اصلی آن استفاده کرده و مطمئن شوید که نسخه شما، چه در رایانه شخصی (نسخه دسکتاپ) و چه در دستگاه تلفن همراه شما، بروز است.

 

 فعال کردن هشدار امنیتی

 این روزها اکثر اپلیکیشن‌ها دارای رمز پویا هستند که ۹۰ ثانیه یک بار عوض می‌شوند و این موضوع به امنیت بیشتر پرداخت‌های شما و حساب‌های بانکی‌تان کمک بسیاری می‌کند. فعال کردن هشدارهای امنیتی را نیز فراموش نکنید. این هشدارها کمک می‌کنند اگر شخصی غیر شما در حسابتان فعالیت داشته باشد به شما خبر داده شود.

 

 سخن پایانی

 به یاد داشته باشید که استفاده از بانک‌های آنلاین ریسک‌های زیادی دارد؛ اما مزایای استفاده از خدمات این نوع بانک‌ها نسبت به ریسک‌های آن بانکداری آنلاین بیشتر است. اگر شما هم قصد دارید درگاه پرداخت امنی برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید، حتماً با کارشناسان مجرب ما با شماره ۰۲۱۸۸۴۶۰۳۸۴ در تماس باشید.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.