آشنایی با سامانه شاپرک

ارائه مطالب در خصوص پرداخت الکترونیک بر بستر وب و شبکه های اجتماعی

آشنایی با سامانه شاپرک

۸ بازديد

 

 به طور حتم در زمان انجام خرید اینترنتی از سایت یا شبکه اجتماعی نام شاپرک را دیده‌اید یا حداقل یک بار اسم آن را شنیده‌اید؟ می‌دانید شاپرک چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟ از سال ۱۳۸۳ که استفاده از کارت‌های بانکی برای جابه‌جایی پول و خریدها بیشتر شد و برای حفظ امنیت مالی مردم، سامانه شاپرک در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

 در این متن قصد داریم درباره شاپرک و مسئولیت‌های آن صحبت کنیم از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این متن همراه ما باشید.

 

 شاپرک چیست؟

 در سال ۱۳۹۰ شاپرک یا در واقع شبکه الکترونیکی پرداخت کارت برای ساماندهی نظام پرداخت الکترونیکی به وجود آمد. بانک مرکزی برای اینکه روی پرداخت‌های الکترونیکی نظارت بیشتری داشته باشد، این سامانه را تأسیس کرد و وظیفه آن نظارت بر فرایند مبادلات مالی الکترونیکی و مدیریت درسا آنهاست.

 با به وجود آمدن این شرکت و امنیت بیشتر پرداخت‌های اینترنتی، استقبال مردم از دستگاه کارت‌خوان یا حتی خرید اینترنتی بیشتر از گذشته شد. مانند هر تغییر دیگری این کار نیز ساده نبود و با مشکلات زیادی همراه بود.

 سامانه شاپرک برای برطرف کردن نیاز به نظارت و مدیریت درست تراکنش‌های اینترنتی و جلوگیری از کلاهبرداری افراد سودجو تأسیس شد. با به وجود آمدن این سامانه کار بانک مرکزی کمتر شد و لازم نبود این بانک در فعالیت‌های انجام شده در درگاه پرداخت سایت‌ها یا تراکنش‌های انجام شده توسط عابربانک‌ها و دستگاه‌های کارت‌خوان نظارتی داشته باشد.

 

 وظایف سامانه شاپرک

  • نظارت بر پرداخت‌های کارتی
  • افزایش امنیت درگاه پرداخت اینترنتی
  • تنظیم مقررات مربوط به فعالیت پایانه‌های فروش (دستگاه‌های کارت‌خوان) و درگاه‌های پرداخت
  • کنترل رقابت بانک‌های مختلف در حوزه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک
  • ارائه زیرساخت و بستر شبکه پرداخت در کشور
  • تحلیل و بررسی تراکنش‌ها
  • توسعه زیرساخت‌های فنی، حقوقی، قانونی، نظارتی و انسانی شبکه پرداخت الکترونیک کشور
  • مدیریت و نظارت روی خریدوفروش دستگاه پوز، درگاه پرداخت و...
  • بررسی و تلاش برای افزایش امنیت شبکه پرداخت و مدیریت این شبکه

 

 

 شرح خدمات شاپرک

 

 برقراری امنیت تراکنش‌های اینترنتی

 سامانه شاپرک به صورت شبانه‌روزی بر تراکنش‌هایی که در درگاه پرداخت بانک‌ها و پرداخت‌یارها انجام می‌شود، نظارت دارد. این امنیت سبب شده افراد با خیال راحت‌تری از سایت‌ها خرید کرده یا پول اینترنتی جابه‌جا ‌کنند. شاپرک به‌محض مشاهده تخلف آن را رصد کرده و افراد سودجو را به مراجع قضایی تحویل می‌دهد.

 

 اعطای مجوز به شرکت‌های psp

 شرکت‌های پرداخت مستقیم یا psp تحت نظارت بانک‌ها خدمات پرداخت الکترونیک ارائه می‌دهند و برای فعالیت خود باید از شاپرک نیز مجوز فعالیت دریافت کنند. نظارت سامانه شاپرک بر فعالیت‌های این نوع شرکت‌ها مداوم است تا آنها در چارچوب قوانین و مقررات که از سمت بانک مرکزی ابلاغ شد است فعالیت داشته باشند.

 

 اعطای مجوز به پرداخت‌یارها

 یکی دیگر از شرکت‌هایی که برای فعالیت نیاز به مجوز سامانه شاپرک دارند، پرداخت‌یارها هستند. شرکت‌های واسط یا همان پرداخت‌یارها به‌عنوان واسطه کسب‌وکارها، درگاه بانکی را دریافت کرده و به صورت امن در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. این شرکت‌ها تعداد مشخصی دارند و همگی در سامانه شاپرک ثبت شده‌اند. سامانه شاپرک روی فعالیت شرکت‌های پرداخت‌یار نیز نظارت دارد.

 

 اعطای مجوز به فعالیت کارت‌خوان‌های موبایلی

 سامانه شاپرک روی فعالیت‌های کارت‌خوان‌های موبایلی و البته تمام کارت‌خوان‌هایی که بانک‌ها ارائه می‌دهند نظارت دارد و تمان کارت‌خوان‌ها برای فعالیت نیاز به مجوز شاپرک دارند.

 

 لغو مجوز دستگاه پوز یا درگاه‌های پرداخت

 همان‌طور که سامانه شاپرک قادر است مجوز فعالیت را به درگاه‌های پرداخت یا کارت‌خوان‌ها بدهد، در صورت عدم رعایت قوانین و انجام فعالیت‌های مشکوک یا کلاهبرداری، شاپرک مجوز را لغو کرده و دادستانی یا پلیس فتا از این موضوع باخبر می‌کند تا درگاه یا دستگاه پوز مسدود شود.

 

 

 بررسی درخواست‌های پذیرندگی و فعال‌سازی درگاه

 زمانی که افراد و کسب‌وکارها برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا حتی دستگاه پوز درخواست ثبت می‌کنند سامانه شاپرک به بررسی صلاحیت دریافت هر کدام از درخواست‌ها می‌پردازد. تأیید شاپرک برای فعال‌سازی درگاه پرداخت یا دستگاه پوز لازم است و پس از تأیید شاپرک، افراد و کسب‌وکارها می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

 

 انتشار گزارش اقتصادی

 گزارش اقتصادی شبکه الکترونیکی پرداخت، کار توسط شاپرک از سال ۱۳۹۴ به صورت ماهانه، سالانه و چهار ساله منتشر می‌شود. این گزارش کمک می‌کند تا فعالیت‌هایی که در فضای پرداخت الکترونیک انجام می‌شود به صورت شفافیت مشخص و منتشر شود و تصمیم‌گیری‌های که قرار است در حوزه‌های پرداخت و فعالیت‌های مجازی انجام شوند، دقیق‌تر از گذشته باشند.

 

 کلام پایانی

 در این متن اشاره شد که سامانه شاپرک اصلی‌ترین نهاد برای نظارت بر تراکنش‌های اینترنتی و جابه‌جایی پول در کشور است. شرکت سیزپی با داشتن مجوز فعالیت از بانک مرکزی و شاپرک یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت به کسب‌وکارهای مجاز است.

 سیزپی در میان دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت و لینک پرداخت و ... کمترین کارمزد را دریافت می‌کند و می‌تواند فرایند اخذ درگاه پرداخت اینترنتی را برای شما در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما انجام دهد.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.